Δηλώστε συμμετοχή

Από τη Γκόλφω στον Αστακό:

Ένας αιώνας ελληνικός κινηματογράφος

Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη Γκόλφω (1916) του Κωστή Μπαχατώρη, που αποτελεί την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, επιχειρούμε μια αναδρομή στους βασικότερους σταθμούς αυτής της εκατονταετούς πορείας, φτάνοντας έως τις μέρες μας. Αυτό γίνεται μέσα από την επιλογή και προβολή αποσπασμάτων από χαρακτηριστικές ταινίες διαφορετικών περιόδων, ρευμάτων αλλά και δημιουργών του ελληνικού κινηματογράφου. Ακολουθεί φιλμική ανάλυση ως προς το φορμαλιστικό τους μέρος, τα τεχνικά μέσα και τα αισθητικά κριτήρια υπό τα οποία αυτές παρήχθησαν, καθώς και αναφορά στο πολιτιστικό και κοινωνικό – οικονομικό περιβάλλον μέσα στο οποίο προβλήθηκαν αλλά και προσελήφθησαν από το κοινό.

Το σεμινάριο αποτελείται από 12 συναντήσεις στις οποίες θα μας απασχολήσουν οι ακόλουθες θεματικές:

  1. Εισαγωγή: Κινηματογράφος και Ιστορία – Ο ερχομός της νέας τέχνης στην Ελλάδα και οι πρώτοι Έλληνες κινηματογραφιστές. Η έλευση του ήχου – Οι ελληνικές ταινίες στα στούντιο της Αιγύπτου.

  1. Οι ταινίες της Κατοχής και το ξεκίνημα του Φίνου – Οι βάσεις για την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή.

  1. Η δεκαετία του 1950: ο Φίνος και οι άλλοι – Τζαβέλλας, Κούνδουρος, Κακογιάννης, Δημόπουλος, Γεωργιάδης.

  1. Η «χρυσή δεκαετία» του 1960. Το ελληνικό σταρ σύστεμ και τα εγχώρια κινηματογραφικά είδη: Κωμωδίες – μελοδράματα – μιούζικαλ – φουστανέλες κλπ.

  1. Το άνοιγμα στο εξωτερικό: «Το ξυπόλυτο τάγμα» – «Στέλλα» – «Μανταλένα» – «Ποτέ την Κυριακή» – “Zorba the Greek”.

  1. Η «άλλη» δεκαετία του 1960: Κανελλόπουλος, Μανουσάκης – Η λογοκρισία στον ελληνικό κινηματογράφο – οι κινηματογραφικές λέσχες – Το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

  1. Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος: Εμφάνιση, εξέλιξη και παρακμή: Αγγελόπουλος, Βούλγαρης, Παναγιωτόπουλος, Σταμπουλόπουλος, Δαμιανός, Μανθούλης.

  1. Η Μεταπολίτευση και οι μεταβολές στον ελληνικό κινηματογράφο – Πτώση των εισιτηρίων και εμφάνιση της τηλεόρασης – Οι αλλαγές σε θεσμικό επίπεδο – Μετά το ΝΕΚ: Η εξέλιξη των εκπροσώπων του – Πολιτική και ελληνικός κινηματογράφος.

  1. Η «αλλοπρόσαλλη» δεκαετία του 1980: Η νέα γενιά: Νικολαίδης, Πανουσόπουλος, Τορνές, Περράκης, Παπαστάθης, Παπατάκης, Τσιώλης– Η μικρή αναλαμπή της ελληνικού εμπορικού κινηματογράφου – Το φαινόμενο της βιντεοκασέτας – Οι σχέσεις με το Κράτος: χρηματοδότηση, Νόμος Μελίνας, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ΕΡΤ.

  1. Η δεκαετία του 1990 – Επανεκκίνηση: Γραμματικός, Γκορίτσας, Γιάνναρης, Χαραλαμπίδης, Αβδελιώδης, Κουτσάφτης – Η ιδιωτική τηλεόραση και το πέρασμα των μοτίβων του ελληνικού εμπορικού κινηματογράφου στα ελληνικά σήριαλ: κωμωδία, μελόδραμα (Φώσκολος, Δαλιανίδης, Ρέππας – Παπαθανασίου, Παπαδοπούλου).

  1. 2000 – 2010. Νέα χιλιετία, νέες αναζητήσεις: Φάγκρας, Οικονομίδης, Τσίτος, Κατσίκης, Παπαδημητράτος, Αλεξίου – Η τηλεοπτική διαφήμιση στην Ελλάδα – Ακμή και παρακμή της ελληνικής τηλεόρασης – Το ελληνικό ντοκιμαντέρ.

  1. 2010 έως σήμερα – Ο ελληνικός κινηματογράφος μέσα στην κρίση και πέρα από αυτή: Weird Wave και νέες αναζητήσεις γύρω από την ανεξάρτητη παραγωγή (μυθοπλασία και ντοκιμαντέρ).

    Το μάθημα Ελληνικού Κινηματογράφου είναι ομαδικό, αποτελείται από 12 συναντήσεις (3 μήνες), έχει διάρκεια 90′ την εβδομάδα και κοστίζει 50 ευρώ το μήνα. Η εγγραφή στο Σπίρτο είναι δωρεάν.

 

Εκδήλωση ενδιαφέροντος για το μάθημα

Αν επιθυμείτε να σας ενημερώσουμε μόλις ανακοινωθεί νέα ημερομηνία για την πρώτη συνάντηση του τμήματος, παρακαλούμε συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα: